Gisteren fotograferen. Morgen exposeren. Hoe oud nieuw kan worden.

Goed bewaarde winkelinterieurs

111001_VLI_Expo_Antwerpen_70

De tentoonstelling Kom Binnen! in Antwerpen is net achter de rug bij Verdickt & Verdickt. Daar kon je ook de levensgrote foto’s zien die in 2011 naar verschillende treinstations reisden oa Bakkerij Goossens en het café Oude Arsenaal. In de expo en het boek Kom Binnen! werd enkel voor de huiselijke interieurs gekozen.

Eind deze week kun je het volgende project bekijken. Vanaf 30 mei ligt het boek ‘Goed Bewaarde Winkelinterieurs’ uitgegeven door Luster in de boekhandel. In samenwerking met de Verhalenbazaar  fotografeerde ik 40 winkelinterieurs over heel België. Katherine Ennekens omschrijft de geschiedenis van het interieur tot in de kleinste details.

Gedurende een half jaar dompelde ik me onder in winkelinterieurs waar de tijd bleef stilstaan. Ik bleef vaak zelf even stilstaan. Wachten tot de klanten hun boodschappen hadden zodat ik alleen het interieur in beeld kreeg. Terwijl observeerde ik de sfeer en de details. En luisterde ik naar de hele geschiedenis van de winkel én de eigenaars.

Ik ben geen interieurfotograaf die kijkt naar de lijnen en architectuur. Ik luister naar de mensen. En probeer het gevoel van de ruimte in de foto’s te verwerken. Een selectie van de meer dan duizend foto’s die ik nam kun je bekijken in het boek. Neem zeker een kijkje zodra je het in de winkel ziet liggen. En hopelijk kun je dankzij de foto’s de sfeer even opsnuiven!

130730_WINKELS_SINT_DeWalvis_022

Foto van Verwimp uit het boek 'Goed Bewaarde Winkelinterieurs' uitgegeven door Luster, @Evy Raes.

Foto van Palsmans uit het boek 'Goed Bewaarde Winkelinterieurs' uitgegeven door Luster, @Evy Raes.

 

Leave a Reply

