Gisteren fotograferen. Morgen exposeren. Hoe oud nieuw kan worden.

Kinderen moeten met beelden leren spreken

Opiniestuk DM

Wie me persoonlijk kent weet dit al langer. Naast mijn gewone job als fotografe onderzoek ik volop de mogelijkheden en de toekomst van fotografie. Meestal gebruik ik hiervoor mijn mascotte Pablo de Kever en richt ik mij tot kinderen: via creatieve workshops, educatieve workshops en sinds september ook dankzij het kinderboek Kijk! Spelen met fotografie.

Ik doe dat allemaal niet toevallig. Er zit een heel sterke visie achter. Wie me tegenkomt en ook maar iets kleins vraagt, zit minutenlang gekluisterd en geboeid te luisteren op zijn stoel. Ik heb geprobeerd om dit samen te vatten in 700 woorden in een opiniestuk. Een moeilijke opdracht…

De voorbije jaren merkte ik het grote gemis van beeld en fotografie  in het onderwijs. Terwijl ikzelf persoonlijk, en vele andere mensen, daar dagelijks mee communiceren. Ik heb toen besloten om hiervoor oplossingen te bedenken. Dankzij de steun van Koning Boudewijnstichting onderzocht ik vorig jaar de mogelijkheden om mobiliteit en wiskunde in het lager onderwijs te geven via fotografie. Dit schooljaar staan er nog een aantal andere projecten op tilt waarbij ik oa leerkrachten begeleid om zelf beeld in hun lessen te integreren. En daar zijn niet altijd dure middelen voor nodig.

Ik kan mijn ogen niet sluiten voor de hoeveelheid beelden die op ons afkomen, vaak van povere kwaliteit. Ik kan ook mijn ogen niet sluiten voor de struikelblokken die mensen doorstaan om hun boodschap via beelden over te brengen. Ook ik heb ooit gevloekt op mijn fototoestel omdat die niet tot de kerktoren wou flitsen. Gewoon, omdat ik dat niet wist dat dit fysisch niet kon.

Ik vind het dus mijn taak als fotograaf om hier een brug te slaan. Om mensen te helpen deze nieuwe taal te spreken. Want fotografie is vandaag van iedereen.

Het volledige artikel “Kinderen moeten met beelden leren spreken” kun je hier lezen.

Leave a Reply

