Gisteren fotograferen. Morgen exposeren. Hoe oud nieuw kan worden.

Nikon S30

Na een paar maanden kreeg ik eindelijk het nieuwste modelletje van Nikon in handen! Een knalblauw robuust toestel dat veilig is voor kinderhanden en klungelige volwassen.

Het toestel is ietsje dikker en ligt daardoor direct stevig in de hand. Ik heb zelf weinig last van vallende toestellen, dus de schokbestendigheid van 0,8m is voor mij overbodige luxe. En dat durfde ik niet testen… Tijdens de Instameet voorbije weekend heb ik het toestel wel midden in de fontein van Park Spoor Noord geposeerd.

Ik had de sluiting van de batterijen al nauw bestudeerd. Een kinderhand krijgt dat niet toevallig open. Waterdicht tot 3m, dus laat je kinderen zich gerust met dit toestel uitleven in fonteinen, zwembaden of in bad! En voor 100 EUR zou ik dit speeltje ook wel aanschaffen om tijdens de vakantie dit toestel als metgezel mee te sleuren naar festivals en natte oorden.

Qua beeldkwaliteit durf ik moeilijk een oordeel geven. Als pro ben ik een hoge kwaliteit gewend maar van zo’n toestel kun je dit niet verwachten. En ik heb zelf graag controle over mijn toestel. In voldoende daglicht fotografeert die scherpe beelden. In  donkere omstandigheden weet de flits zelf niet altijd of hij moet inflitsen of niet. Je kan wel een beetje manipuleren door het kiezen bij de kleurrijke menuknoppen. De flits is beperkt tot “uit” of “automatisch”, iets té beperkt. Moest daar “flits altijd aan” als optie zijn, dan zou ik me iets veiliger voelen om in alle omstandigheden scherpe beelden te schieten. Misschien iets voor de update van de software?

Een leuk extraatje is dat dit toestel ook in één snelle knop een filmpje kan maken. Geen HD maar wel superhandig om snel herinneringen vast te leggen. Kinderen kunnen zich ook nog uitleven met extra instellingen als kadertjes, blurry effect, etc.

Ik zou zeggen kopen. Voor die 100 EUR heb je een toestel die veel (weer)omstandigheden kan doorstaan. Vooral als ouder hoef je geen zorgen te maken waar dat fototoestel in kinderhanden terecht komt!

De S30 stond moet zijn ‘voeten’ in de fontein.

Ingeflitste foto in omgeving met weinig licht.

Niet eenvoudig om een computerscherm te fotograferen, maar dat deed de S30 zonder problemen.

One response

  1. Al die eigenschappen maken het wellicht een praktisch reistoestel. Carmen zocht nog een toestel voor mee te nemen naar Chile. Voor 100 euro is dat nog het overwegen waard.

    July 11, 2012 at 6:55 am

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 60 other followers